تحصیل در ترکیه و دلایل انتخاب آن در سال ۲۰۲۰

هرساله تعداد افرادی که برای تحصیل در ترکیه اقدام می کنند افزایش پیدا می کند که البته این عنوان فقط مربوط به کشور ایران نمی شود بلکه از تمام نقاط دنیا برای ادامه تحصیل این کشور را انتخاب می کنند. جالب است بدانید که در سالی که گذشت (یعنی سال ۲۰۱۹) حدود ۶۵۰۰۰ نفر دانشجوی خارجی در ترکیه در مشغول به تحصیل بودند که پیش بینی می شود تعداد افرادی که برای تحصیل در ترکیه اقدام کنند تا سال ۲۰۲۵ به چهار میلیون نفر برسد.

از دلایل انتخاب ترکیه برای ادامه تحصیل برای دانشجویان بین المللی می توان به تحصیل با هزینه ای نسبتا ارزان همراه با کیفیت آموزشی بالا اشاره کرد. همچنین امکان اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه نیز وجود دارد که هزینه اسکان و اقامت، شهریه، بیمه درمانی و هزینه های مسافرت را پوشش می دهد.

تحصیل در ترکیه
تحصیل در ترکیه

از طرفی امروزه ترکیه به یک مقصد گردشگری جذاب و پرطرفدار تبدیل شده است به طوری که در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۰ میلیون توریست از سراسر دنیا از این کشور دیدن کرده اند. همچنین ترکیه به عنوان دهمین مقصد محبوب برای گذراندن تعطیلات معرفی شده است.

در ادامه به بررسی دلایل برای انتخاب ترکیه برای ادامه تحصیل خواهیم پرداخت .

[heading tag=”h2″ align=”center” color=”#9b59b6″ style=”lines” color2=”#9b59b6″]چرا تحصیل در ترکیه[/heading]

کشور ترکیه دارای تاریخی بسیار کهن است و از نظر استراتژیک در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد.سیستم آموزشی دانشگاه‌ دارای سبکی مدرن است که به ترکیه اعتبار بین‌المللی بخشیده است. زبان آموزش در دانشگاه‌ها انگلیسی و ترکی است؛ و آموزش زبان برای هر دانشجوی پذیرفته‌شده ارائه می‌گردد و پس از کلاس‌های آماده‌سازی، انتقال به دپارتمان‌های دانشگاه صورت می‌گیرد.

یکی از دغدغه های دانشجویان برای تحصیل در کشور دیگر، زندگی در جامعه ای با فرهنگ و عادات متفاوت است. از این جهت دانشجویان کشورمان تحصیل در ترکیه را انتخاب می کنند، چون آداب و رسوم و آب و هوا و غذای کشور ترکیه به ایران بسیار نزدیک است که همین امر باعث می شود تا ترکیه نسبت به سایر دانشگاه ها در سایر نقاط دنیا رتبه بهتری در بین دانشجویان بگیرد.

اگر بخواهیم دانشگاه های ترکیه را از نظر اعتبار نیز بسنجیم می شود به این شکل آنها را بررسی نمود :

کیفیت بالای استاندارد های آموزشی

کشور ترکیه همه ساله با میزان بالای تقاضا برای پذیرش در دانشگاه‌هایش روبروست. یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع، کیفیت بسیار بالای آموزش در ترکیه  است. بیشتر دانشگاه‌های ترکیه در رنکینگ جهانی، در میان دانشگاه‌های بسیار معتبر جهان قرار داشته و جزو دانشگاه‌های شناخته شده به شمار می‌روند. به گزارش وبسایت “webometric” که یکی از سایت‌های معتبر اسپانیایی برای اعلام رده‌بندی دانشگاه‌های مختلف در دنیا می‌باشد، دانشگاه استانبول، جایگاه چهارم را در میان دانشگاه‌های معتبر جهانی دارد. شهر استانبول به عنوان پلی میان آسیا و اروپا، یکی از مراکز اصلی آموزشی در کشور ترکیه است که با جای دادن ۲۹.۶۱٪ ازکل دانشگاه‌های ترکیه در خود، بیشترین نقش را در ارتقاء سطح استاندارد آموزشی کشور ترکیه ایفا می‌کند.

 

هزینه پایین تحصیل در ترکیه

دلیل دیگری که برای استقبال دانش‌آموزان از تحصیل در کشور ترکیه می‌توان اشاره کرد، هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور است. این هزینه‌ها در ترکیه در مقایسه با کشورهای اروپایی رقم بسیار پایین‌تری دارد. بدین معنی که برای برخورداری از یک استاندارد زندگی و آموزشی یکسان، نسبت به اکثر کشورهای اروپایی، هزینه کمتری را در ترکیه پرداخت خواهید نمود و این موضوع به عنوان یکی از مزیت‌های غیر قابل چشم‌پوشی برای انتخاب ادامه تحصیل در ترکیه است.

 

حمل و نقل آسان و ارزان

کشور ترکیه برای مردم خود وسایل نقلیه عمومی با کیفیتی ارائه کرده از جمله مترو ، اتوبوس ، مینی بوس و … که حمل و نقل را برای دانشجویان بسیار آسان می کند . البته کشور ترکیه برای دانشجویان تخفیف های خوبی در نظر گرفته که می توانید با استفاده از آنها هزینه های حمل و نقل خود را تا مقدار قابل توجهی کاهش دهید.

 

هزینه های درمانی برای دانشجویان

مراکز درمانی در مراکز آمزشی ترکیه وجود دارد که در صورت نیاز می توانید از آنها استفاده کنید. البته باید بدانید که هزنیه های درمانی شما به عهده دانشگاه نیست و باید قبل از هز چیزی به فکر یک بیمه درمانی باشید. تا در هزنیه هایتان صرفه جویی کنید.

 

انواع دانشگاه‌های ترکیه

در ترکیه  ۱۰۴ دانشگاه دولتی و ۶۲ دانشگاه خصوصی وجود دارند. دانشگاه‌های دولتی به دلیل تقاضای بالایی که برای آن‌ها وجود دارد، شرایط و ضوابط خاصی را جهت پذیرش دانشجو وضع کرده‌اند. این موضوع در کنار رقابت بسیار شدید برای ورود به این دانشگاه‌ها و آمار پذیرش پایین ‌آن‌ها، سبب نیاز به تلاش بیشتر برای راه‌یابی به دانشگاه‌های دولتی ترکیه شده است. دانشگاه‌های دولتی، برای پذیرش دانشجو اقدام به برگزاری آزمون استعداد، تحت عنوان « تست YOS» می‌کنند ولی دانشگاه‌های خصوصی معمولا به جای این تست، آزمون انگلیسی برگزار کرده و نفرات واجد شرایط را پذیرش می‌نمایند. از دیگر تفاوت‌های عمده دانشگاه‌های دولتی و خصوصی می‌توان به شهریه پایین دانشگاه‌های دولتی اشاره نمود. البته در نظر داشته باشید که شهریه‌ها از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر و از رشته‌ای به رشته دیگر متفاوت می‌باشند.

دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه نسبت به دانشگاه‌های دولتی، مزایا و برتری‌های خاصی دارند که برخی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • دارا بودن آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مدرن و مجهز نسبت به دانشگاه‌های دولتی
  • اعطای بورسیه تحصیلی و تخفیف در شهریه به دانشجویان ممتاز
  • امکان تحصیل به زبان‌های دیگر مانند انگلیسی در برخی از دانشگاه‌های خصوصی

دانشگاه‌های دولتی ترکیه جزو معتبرترین دانشگاه‌های جهان بوده و از شهرت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. این دانشگاه‌ها برای کسانی که خواهان تحصیل در ترکیه بوده و می‌خواهند ضمن ادامه تحصیلات در مراکز معتبر، حداقل هزینه ممکن را پرداخت نمایند، گزینه‌ بسیار مناسبی هستند.

 

 

نظرات :

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست‌های جدید:
۲۰ اسفند ۱۴۰۲

جی آر ای (GRE)

GRE چیست؟ (Graduate Record Examinations) GRE به معنای سنجش و ارزیابی توانایی تحصیلی یک شخص می باشد، در واقع یک آزمون بین‌المللی جهت سنجش منطق و تحلیل داوطلبان است. گفتنی است این مدرک جزو معتبرترین و پرطرفدارترین مدارک تحصیلی دنیا است، چرا که معمولا برای ورود به دانشگاه‌های کشورهای برتر جهان، نیازمند گرفتن این مدرک […]

ادامه مطلب
۱ اسفند ۱۴۰۲

تافل (TOEFL)

با ما همراه باشید تا تمام آنچه که درمورد تافل میخواهید بدانید را برایتان شرح دهیم: تافل چیست؟ تافل مخفف Test of English as a Foreign Language می باشد که یکی از مهمترین پیش نیازهای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی است؛ اگر در آینده ای نزدیک قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشید مطمئنا سوالات […]

ادامه مطلب