تحصیل در روسیه

روسیه یکی از مهم­ ترین و قدرتمند­ترین کشورهای جهان است. این کشور یکی از سیستم ­های نوین آموزش و پرورش را در سطح جهان دارد. تعداد قابل توجهی از دانشگاه­ های روسیه در رنکینگ بهترین دانشگاه ­های جهان قرار دارند. هر ساله حدود ۲۵۰ هزار دانشجوی بین ­الملل برای تحصیل وارد این کشور می­ شوند. این آمار روسیه را در دسته بهترین مقاصد تحصیلی جهان قرار داده است. شرایط پذیرش مطلوب از جمله تحصیل به زبان انگلیسی در رشته­ های پزشکی، پیراپزشکی و مهندسی روسیه باعث افزایش تمایل افراد برای تحصیل در روسیه شده است. علاوه بر این، روسیه امکان تحصیل مقرون ­به ­صرفه در اروپا را برای دانشجویان ایرانی فراهم می­کند. اگر شما هم رویای تحصیل در روسیه را دارید، با این مطلب همراه باشید.

مزایای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه

هنگامی که تصمیم به مهاجرت می­ گیرید باید کلیه مزایا و معایب را در نظر بگیرید. اگر هدف شما مهاجرت تحصیلی باشد اهمیت این موضوع دو برابر می­شود. در صورتی که اطلاعات کافی در خصوص دانشگاه­ مقصد نداشته باشید، در طول دوره تحصیل دچار مشکلات زیادی خواهید شد. در روسیه آموزش اهمیت بالایی دارد و دولت شرایط ویژه ­ای را برای تحصیل افراد خارجی فراهم کرده است. روابط سیاسی و تجاری خوب میان ایران و روسیه باعث آسان شدن شرایط تحصیل در این کشور برای ایرانیان شده است. در سال ۲۰۲۱ آمار دانشجویان ایرانی روسیه به ۶ هزار نفر رسید که این آمار همچنان در حال افزایش است. عدم وجود کنکور، آزمون ورودی و محدودیت سنی باعث شده اکثر دانشجویان ایرانی، پزشکی و دندان­پزشکی و داروسازی روسیه را برای تحصیل انتخاب کنند. از دیگر مزیت ­های تحصیل در روسیه می‌توان موارد زیر را نام برد:

• ارائه بورسیه تحصیلی

• هزینه تحصیل کم در مقایسه با کشورهای اروپایی

• امکان تحصیل به زبان انگلیسی

• روابط خوب ایران و روسیه

• سطح بالای آموزشی

• فرهنگ و تاریخ غنی

• طبیعت شگفت­ انگیز

دانشگاه­ های دولتی روسیه

دانشگاه ­های دولتی روسیه در اکثر شهرهای این کشور واقع شده ­اند. کیفیت بالای آموزشی و شهریه پایین از مزایای اصلی دانشگاه ­های دولتی روسیه است. استادان بین ­الملل زیادی در دانشگاه­ های روسیه تدریس می‌کنند و پژوهش­ های فناورانه زیادی در آزمایشگاه ­های دولتی روسیه اجرا می­ کنند. شما با اخذ پذیرش در دانشگاه‌های دولتی روسیه فرصت یادگیری زبان روسی را هم اخذ می‌کنید. همچنین، می ­توانید در دوره آمادگی پادفک هم شرکت کنید. پادفک یک دوره آماده سازی برای دانشجویانی ست که تمایل به تحصیل به زبان روسی یا انگلیسی را دارند که پیش از ورود به کورس اصلی رشته موردنظر می توانند این دوره ۹ ماهه را بگذرانند. این دوره شامل دروس زیست و شیمی و زبان روسی است. شروع این دوره ۲ بار در سال است. مهرماه معادل ماه سپتامبر میلادی و بهمن ماه معادل ماه ژانویه میلادی.

در ضمن، می‌توانید در طول دوران تحصیل خود از خوابگاه­ های دانشگاه های روسیه که باعث کاهش هزینه‌های زندگی نظیر اجاره خانه می‌شود هم استفاده کنید. علاوه بر این، دانشگاه­ های دولتی روسیه بورسیه­ های تحصیلی مختلفی ارائه می ­کنند که شما با دریافت این بورسیه‌ها می‌توانید زندگی خود را تامین کنید. دانشگاه­ های دولتی روسیه براساس رنکینگ بین ­المللی QS رتبه بندی می­ شوند. در ادامه بهترین دانشگاه ­های دولتی روسیه را بررسی می­کنیم.

دانشگاه لومونوسوف مسکو

مسکو پایتخت روسیه است و یکی از پیشرفته ­ترین شهرهای جهان به شمار می ­رود. دانشگاه لومونوسوف (Moscow State University) یکی از خیره­ کننده ­ترین معماری­ های جهان را دارد. این دانشگاه در سال ۱۷۷۵ تاسیس شده است. رنکینگ جهانی این دانشگاه ۷۵ است و به عنوان بهترین دانشگاه دولتی روسیه شناخته می­ شود. حدودا بیش از ۳۰ دانشکده در آن وجود دارد. دانشکده اقتصاد، هنرهای زیبا و نمایشی، حقوق، پزشکی و مکانیک جز مهم ­ترین دانشکده­ های لومونوسوف هستند.

دانشگاه نووسیبیرسک

این دانشگاه در سال ۱۹۵۹ در شهر نووسیبیرسک تاسیس شده است. این شهر سومین شهر پرجمعیت روسیه است. رنکینگ جهانی دانشگاه نووسیبیرسک ۲۶۰ است. این دانشگاه حدود ۴۵ هزار نفر فارغ ­التحصیل دارد. در حال حاضر، حدود ۷ هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می­ کنند. امکان تحصیل به زبان انگلیسی یا روسی از مزایای مهم این دانشگاه است. مهم­ترین دانشکده ­های نووسیبیرسک شامل موارد زیر هستند:

• دانشکده علوم پزشکی

• دانشکده ریاضی

• دانشکده مکانیک

دانشگاه ملی سن پترزبورگ

این دانشگاه جز قدیمی‌ترین دانشگاه ­های روسیه هست و در سال ۱۷۲۴ تاسیس شده است. چهره­ های برجسته ­ای در این دانشگاه تحصیل کرده ­اند و نه نفر از فارغ ­التحصیلان این دانشگاه برنده جایزه نوبل شده ­اند. در این دانشگاه رشته ­های مختلفی از جمله پزشکی، دندان­پزشکی، داروسازی و مهندسی عمران و اقتصاد تدریس می ­شوند.

دانشگاه­های روسی مورد تایید وزارت بهداشت ایران

شاید تصور کنید قبولی در رشته­ های پزشکی و پیراپزشکی روسیه به اندازه ایران سخت است، اما باید گفت اینطور نیست. به همین خاطر، دانشجویان ایرانی زیادی خواهان تحصیل این رشته­ ها در دانشگاه های روسیه هستند. برای تحصیل این رشته­ ها در روسیه نیاز به اخذ مدارک بین ­المللی زبان مانند آیلتس و تافل وجود ندارد. اگر قصد دارید پس از فارغ ­التحصیلی از رشته‌های پزشکی در ایران مشغول به کار شوید لازم است در دانشگاه ­های مورد تایید وزارت بهداشت ایران تحصیل کنید و آنها را بشناسید. دانشگاه­ های زیادی وجود دارند که با تحصیل در آنها پس از فارغ التحصیلی می‌توانید مشغول به کار در ایران شوید. از جمله مهم­ترین دانشگاه ­های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در روسیه می‌توان موارد زیر را نام برد:

• A.I Evdokimov Moscow State University of Medicine and Dentistry

(فقط دندانپزشکی این دانشگاه موردتایید ایران است !)

• Kazan Federal University

•  Moscow State University

• Novosibirsk State University

• Pavlov First Saint Petersburg State medical University

•  Russian National Research Medical University (RNRMU)

• Saint Petersburg State University

• Tomsk State University

تاثیر معاهده بولونیا بر دانشگاه‌های روسی

کشورهای اروپایی برای ارتقاء سیستم آموزشی خود قراردادهای مختلفی امضا کرده­ اند. یکی از مهم­ترین قراردادهای آموزشی در اروپا معاهده بولونیا است. هدف از این قرارداد ایجاد یک سیستم آموزشی واحد است. در حال حاضر، حدود ۴۷ کشور اروپایی عضو این معاهده هستند. کشور روسیه از سال ۲۰۰۳ یکی از اعضای این قرارداد شده است. به دلیل حضور روسیه در میان نظام­ های آموزشی برتر, کیفیت آموزش در دانشگاه ­های روسی افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر، عضویت کشور روسیه در معاهده بولونیا امکان تطبیق مدرک و تبادل دانشجو با دانشگاه­های برتر اروپا را تسهیل کرده است. بنابراین، عضویت روسیه در این قرارداد یکی از مزایای مهم تحصیل در این کشور است.

بهترین دانشگاه‌­های روسیه در کدام شهرها هستند؟

یکی از موارد مهم که باید حین انتخاب رشته به آن دقت کرد، شهر محل تحصیل است. دانشگاه­ های مورتایید وزارت بهداشت ایران در بهترین شهرهای روسیه واقع شده اند از جمله شهرهای بزرگ مانند مسکو و سن پترزبورگ و شهرهای کازان و نووسیبریسک. در واقع، امکانات بالای این شهرها باعث شده دانشگاه ­های برجسته‌ای در آنها قرار گیرد. طبیعت زیبا، تاریخچه غنی و معماری جذاب از ویژگی ­های مهم این شهرها است.

دانشگاه­ های روسیه در رشته پزشکی

همانطورکه گفتیم پزشکی یکی از رشته ­های پرطرفدار برای تحصیل در روسیه است. مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی عمومی در روسیه ۶ سال است عدم نیاز به اخذ مدارک تافل و آیلتس از مهم­ترین مزایای تحصیل پزشکی در روسیه هستند. علاوه بر این، دانشگاه های روسیه در رشته پزشکی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هستند. هزینه تحصیل در رشته پزشکی بین ۵ تا ۶ هزار دلار در سال است.. از دانشگاه‌های ارزان و موردتایید وزارت بهداشت ایران در روسیه برای تحصیل پزشکی می‌توان موارد زیر را نام برد:

• دانشگاه پاولووف

• دانشگاه فدرال کازان

• دانشگاه ملی سن پترزبورگ

• دانشگاه پیروگوا

• دانشگاه نووسیبریسک

دانشگاه ­های روسیه در رشته دندان­پزشکی

مدت زمان تحصیل در رشته دندان­پزشکی در روسیه حدود ۵ سال است. در این مدت دانشجویان با دروس تخصصی و عملی دندان­پزشکی آشنا می­ شوند. دانشگاه های سماشکو، پروگووا ، ملی سن پترزبورگ، پاولوف و فدرال کازان از برترین دانشگاه ­های روسیه در حوزه دندان­پزشکی هستند. هزینه تحصیل دندان­پزشکی در دانشگاه ­های روسیه بین ۴ تا ۷ هزار دلارسالانه است. دندان­پزشکی یکی از شغل ­های پردرآمد در روسیه است و شما می­توانید پس از اتمام تحصیل در این کشور مشغول به کار شوید. دانشگاه یوداکیف (سماشکو) یکی از بهترین دانشگاه ­های روسیه برای تحصیل دندان­پزشکی است. هزینه تحصیل دندان­پزشکی در این دانشگاه به زبان روسی ۷۰۰۰ دلار در سال است.

دانشگاه­ های روسیه در رشته داروسازی

داروسازی از دیگر رشته ­های پرطرفدار در روسیه است. اکثر دانشگاه­ ها این رشته را به زبان روسی ارائه می‌کنند. بنابراین، با تسلط به زبان روسی شانس بیشتری برای تحصیل داروسازی در روسیه دارید. هزینه تحصیل داروسازی به زبان روسی  ۳ الی ۵ هزار دلار در سال است.از جمله دانشگاه های موردتایید وزارت بهداشت ایران برای تحصیل داروسازی میتوان به فدرال کازان و پیروگوا اشاره کرد که جزء بهترین دانشگاه های روسیه هستند.

ارزان­ترین دانشگاه­ های خصوصی روسیه در رشته مهندسی

رشته­ های مرتبط به شاخه مهندسی از رشته­ های مهم و آینده­ دار روسیه هستند. مهندسی عمران، کامپیوتر و الکترونیک از بهترین رشته­ های مهندسی روسیه هستند. طول مدت تحصیل مهندسی در روسیه حدود ۳ الی ۵ سال است. هزینه تحصیل مهندسی در روسیه به عواملی مانند شهر، رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد. دانشگاه فیزیک و فناوری مسکو، دانشگاه ایتمو و دانشگاه پلی تکنیک پتر کبیر از معتبرترین دانشگاه ­های روسیه برای تحصیل مهندسی هستند. دانشگاه اینوپولیس یکی از دانشگاه ­های مهندسی نوپا در کازان است. هدف اصلی این دانشگاه تربیت متخصصان حرفه­ای آی تی و روباتیک است.

ارزان­ترین دانشگاه ­های خصوصی روسیه در رشته­ های دیگر

علاوه بر رشته ­های پزشکی و مهندسی رشته­ های دانشگاهی دیگری نیز وجود دارند که بازار کار خوبی در روسیه دارند. با توجه به اقتصاد در حال رشد روسیه، تعلیم اقتصاددانان متخصص اهمیت زیادی در این کشور دارد. مدیریت بازرگانی، اقتصاد و تجارت بین­ الملل از جمله رشته ­های کاربردی و مهم روسیه هستند. دانشگاه باکیلا، دانشکده مدیریت بازرگانی اوراسیا و دانشکده عالی اقتصادی ایالتی سن پترزبورگ از مهم­ترین دانشگاه ­ها و موسسات عالی ارائه ­دهنده رشته­ های مدیریت و اقتصاد هستند.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در روسیه

اگر قصد تحصیل در روسیه را دارید باید با شرایط تحصیل این کشور آشنا شوید. شرکت در دوره ­های آموزشی روسیه محدودیت سنی خاصی ندارد. برای تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های روسیه باید مدرک دیپلم یا کارنامه دبیرستان خود را ارائه دهید. برای اخذ پذیرش دانشگاه ­های روسیه در ابتدا باید مدارک مورد نیاز را ترجمه کنید و سپس درخواست خود را ارسال کنید. پس از دریافت نامه قبولی از دانشگاه مورد نظر باید برای اخذ ویزای دانشجویی اقدام کنید. مدارک لازم برای اخذ ویزا و تحصیل در روسیه شامل موارد زیر می­شود:

• دعوت­نامه دانشگاه روسیه

• پاسپورت معتبر با داشتن حداقل ۶ ماه اعتبار

• فرم درخواست ویزا

• ترجمه دانشنامه و ریز نمرات دبیرستان

• ترجمه پاسپورت

• گواهی سلامت پزشکی

• عکس پرسنلی

 

شهریه دانشگاه­ ها و هزینه های زندگی روسیه

هزینه­ زندگی در روسیه در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی کمتر است.. شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی حدود ۳ هزار دلار است. در مقطع کارشناسی ارشد این مبلغ به ۴ هزار دلار می­رسد. هزینه تحصیل در مقطع دکتری در روسیه نیز حدود ۴ الی ۶ هزار دلار در سال است. علاوه بر شهریه، هزینه ­های زندگی در روسیه را باید در نظر داشته باشید. هزینه زندگی در شهرهای بزرگ مانند مسکو و سن پترزبورگ بیش از اماکن دیگر است.

مقدار مبلغ لازم برای داشتن یک زندگی متوسط در این شهرها حدود ۵۰۰ دلار در ماه است. این مبلغ  شامل هزینه­ های مسکن، اینترنت، خوراک، پوشاک و حمل و نقل می ­شود. ارزان ترین شهر روسیه کازان است که ماهانه با مبلغ فقط ۱۵۰ دلار می توان همه هزینه ها از جمله خوابگاه ، خوردخوراک و رفت و آمد را پوشش داد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های روسیه

بورسیه ­های تحصیلی روسیه در مقاطع تحصیلی مختلف توسط دانشگاه­ های روسیه ارائه می ­شوند. برخی از این بورسیه ­ها توسط دولت و بعضی دیگر توسط دانشگاه‌ها ارائه می­شوند. شما از طریق راه ­های مختلفی می‌توانید برای دریافت این بورسیه اقدام کنید. شرکت در المپیاد و استفاده از سهمیه دانشجویان بین­ المللی دو راه اصلی برای دریافت این بورسیه هستند. دریافت بورسیه دولتی روسیه، هزینه ­های مربوط به شهریه، اقامت و امرار معاش همگی توسط دولت پرداخته می­شود. کشور روسیه بورسیه­ های تحصیلی متنوعی شامل موارد زیر ارائه می‌کند:

• بورسیه تحصیلی بنجامین

• بورسیه دانشکده مطالعات روسیه و آسیا

• بورسیه تحصیلی مسابقات بین­المللی

• بورسیه المپیاد لیگ برتر

جمع بندی

در سال­های اخیر آمار دانشجویان ایرانی مقیم روسیه افزایش چشمگیری داشته است. امکانات آموزشی بالا، بورسیه تحصیلی و شرایط پذیرش آسان از جمله مزایای تحصیل در روسیه هستند. علاوه بر این، روابط دوستانه ایران و روسیه باعث شده کشور روسیه شرایط ویژه­ ای برای تحصیل ایرانیان در نظر بگیرد. اکثر دانشگاه­ های روسیه مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران هستند. در این مطلب تلاش کردیم شما را با بهترین و ارزان ترین دانشگاه ­های روسیه آشنا کنیم. بنابراین، اگر خواهان تحصیل در روسیه هستید تک تک موارد ذکر شده را مدنظر قرار دهید تا به خواسته خود دست یابید. همچنین، مجموعه تومر سنتر و مشاوران باتجربه آن نیز در خدمت شما عزیزان هستند پس با ما تماس بگیرید تا در مسیر رسیدن شما به رویاهایتان همراهتان باشیم.