تحصیل در قبرس

کشور قبرس در کرانه دریای مدیترانه واقع شده است. این کشور به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می ­شود. قسمت جنوبی این کشور عضو اتحادیه اروپا است. سیستم آموزشی این کشور در چند سال گذشته رشد زیادی داشته است. هر ساله افراد زیادی به عنوان دانشجو بین ­المللی وارد قبرس می ­شوند. مزایای زیاد تحصیل در قبرس و سیستم آموزشی نوین از دلایل افزایش دانشجویان بین ­الملل این کشور است. در این مقاله سعی داریم به­ طور جامع در مورد دانشگاه­های قبرس ، شرایط اخذ پذیرش و هزینه تحصیل در قبرس صحبت کنیم. بنابراین ، اگر به فکر مهاجرت تحصیلی هستید ادامه مطلب را از دست ندهید.

مزایای تحصیل در دانشگاه­های قبرس

قبرس یکی از زیباترین کشورهای مدیترانه است. در این جزیره مناظر طبیعی خارق­ العاده ­ای وجود دارد که هر شخص را مجذوب خود می­ کند. علاوه بر این ، یکی از پاکیزه ­ترین کشورهای جهان است و آب ­و هوای مطلوبی دارد. همچنین ، قبرس در زمینه کنترل جرائم رتبه خوبی دارد و یکی از امن ­ترین کشورهای جهان است. این امنیت در دانشگاه ­های این کشور نیز برقرار است. به این ترتیب، دانشجویان می‌توانند در محیطی آرام تحصیل کنند. کشور قبرس وضعیت اقتصادی خوبی دارد و نرخ بیکاری آن پایین هست. تحصیل و زندگی در این کشور فرصت ­های شغلی زیادی را پیش روی شما قرار می­ دهد. از مهم­ ترین مزایای تحصیل در قبرس می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

• هزینه تحصیل کم و مقرون ­به­ صرفه در مقایسه با کشورهای اروپایی

• کیفیت آموزشی بالا

• ارائه دوره­های تحصیلی متنوع

• خدمات رفاهی و اقامتی مناسب

• سیستم آموزشی منطبق با برترین کشورهای جهان

• فرصت تحصیل به زبان انگلیسی

• امنیت بالا دانشگاه­ها

• تجربه آشنایی با فرهنگ­های مختلف

دانشگاه ­های دولتی قبرس

کشور قبرس چندین موسسه آموزشی و دانشگاه دولتی دارد. دانشگاه های دولتی به دلیل اعتبار بیشتر ، هزینه پایین و خدمات رفاهی مقصد اصلی دانشجویان خارجی هستند. دانشگاه ­های دولتی در قسمت­ های مختلف این کشور واقع شده­ اند. شما می­ توانید براساس، شرایط خود یکی از این دانشگاه ­ها را برای تحصیل انتخاب کنید. البته ، توجه داشته باشید برای تحصیل در دانشگاه ­های دولتی قبرس به مدارک خاصی نیاز دارید که باید آنها را ارائه کنید. همچنین، هر ساله بورسیه­ های تحصیلی توسط دانشگاه­ های دولتی به دانشجویان ممتاز اعطا می­شود. با تحصیل در دانشگاه­های قبرس می ­توانید تا سقف ۳۰ ساعت در هفته کار کنید. پردیس دانشگاه فنی خاورمیانه و دانشگاه مدیترانه شرقی از معروف ­ترین دانشگاه ­های دولتی قبرس هستند. به دلیل اهمیت بالای دانشگاه مدیترانه شرقی، در ادامه این دانشگاه را به ­طور کامل معرفی می ­کنیم.

دانشگاه مدیترانه شرقی (EMU)

دانشگاه مدیترانه شرقی (EMU) یکی از بهترین دانشگاه ­های دولتی قبرس است. دانشگاه EMU در سال ۱۹۷۹ در شهر فاماگوستا در قسمت شمالی قبرس تاسیس شد. این دانشگاه یکی از شناخته­ شده ­ترین و معروف‌ترین دانشگاه‌های کشور قبرس است و رنکینگ جهانی بالایی هم دارد. این دانشگاه رتبه ۱ را در میان دانشگاه­های قبرس از آن خود کرده است. در رنکینگ جهانی سال ۲۰۲۳ این دانشگاه در رتبه ۵۰۰ الی ۶۰۰ قرار گرفته است. همچنین، ۱۲ دانشکده دارد. پزشکی، داروسازی، مهندسی و علوم بهداشت از مهم­ترین رشته ­های این دانشگاه هستند. یکی از مزایای تحصیل در این دانشگاه عدم نیاز به مدرک بین ­المللی زبان است. در عوض شما باید در آزمون ورودی زبان این دانشگاه شرکت کنید. از امکانات رفاهی این دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سالن­ های ورزشی متعدد

• ارائه بورسیه تحصیلی

• کتابخانه

• اینترنت رایگان

• آزمایشگاه ­های پژوهشی

• خوابگاه دانشجویی

• وجود مرکز خرید داخل دانشگاه

دانشگاه­ های خصوصی قبرس

بخش زیادی از دانشگاه­ های قبرس خصوصی هستند. هر کدام از این دانشگاه ­ها مانند یک شهرک کوچک هستند. دانشگاه ­های خصوصی قبرس کلیه امکانات رفاهی، آموزشی و پژوهشی را در خود جای داده ­اند. عدم نیاز به مدرک زبان، شرایط تحصیل راحت ­تر و هزینه کمتر در مقایسه با کشورهای اروپایی از مزایای دانشگاه‌های خصوصی قبرس است. دانشگاه آمریکایی گیرنه، خاور نزدیک، بین­ المللی قبرس و لفکه از بهترین دانشگاه­های خصوصی این کشور هستند. در ادامه به بررسی بهترین دانشگاه­ های خصوصی قبرس می­ پردازیم.

دانشگاه خاور نزدیک (NEU)

دانشگاه خاور نزدیک در سال ۱۹۸۸ در شهر نیکوزیا، پایتخت قبرس، تاسیس شد. این دانشگاه چهارمین دانشگاه برتر قبرس است. بیش از ۲۰ هزار دانشجو از ۱۰۰ کشور جهان مشغول تحصیل در آن تحصیل می‌کنند. از امکانات این دانشگاه می­ توان به مرکز بهداشتی، خوابگاه، استخر و رستوران اشاره کرد. دانشگاه خاور نزدیک حدود ۲۰ دانشکده دارد. دانشکده دندان ­پزشکی، حقوق، اقتصاد و معماری از مهم­ترین دانشکده ­های این دانشگاه هستند. هزینه تحصیل کارشناسی در این دانشگاه حدود ۶ هزار یورو است.

دانشگاه آمریکایی گیرنه

دانشگاه آمریکایی گیرنه در سال ۱۹۸۵ توسط سرهات آکپینار تاسیس شد. رتبه دانشگاه گیرنه در میان دانشگاه­های قبرس ۹ است. داروسازی، تجارت و ارتباطات از مهم­ترین رشته­ های ارائه شده در این دانشگاه هستند. این دانشگاه مراکز تحقیقاتی متعددی دارد. دانشجویان می­ توانند در خوابگاه ­های بیرون از پردیس دانشگاه زندگی کنند. سرویس اتوبوس ­رانی، باشگاه و کتابخانه از امکانات این دانشگاه هستند. شهریه تحصیل در این دانشگاه در مقاطع و رشته ­های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، شهریه سالانه رشته پزشکی در مقطع کارشناسی حدود ۷۵۰۰ یورو است.

دانشگاه بین­ المللی قبرس (CIU)

این دانشگاه خصوصی در سال ۱۹۹۷ در شهر نیکوزیا بنا شد. دانشگاه CIU دومین دانشگاه برتر قبرس است. حدود ۸۰ برنامه لیسانس و ۸۸ برنامه فوق ­لیسانس در این دانشگاه برگزار می ­شوند. دانشجویان می­توانند از استخر، سینما و سرویس حمل ­و نقل این دانشگاه استفاده کنند. زبان، موسیقی، پزشکی و هتل داری از جمله رشته­ های ارائه شده در دانشگاه بین ­المللی قبرس هستند. هزینه تحصیل در مقطع لیسانس این دانشگاه حدود ۱۵۰۰۰ الی ۳ هزار یورو در سال است. مدرک این دانشگاه توسط بسیاری از دانشگاه­ های اروپایی مانند انگلیس و ترکیه پذیرفته شده است. همچنین، اکثر رشته­ های این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می­ شوند. بنابراین، اگر تسلط کافی به زبان ترکی ندارید، حتما به فکر تحصیل در این دانشگاه باشید.

تاثیر معاهده بولونیا بر دانشگاه­ های قبرس

بولونیا یکی از معروف­ ترین قراردادهای آموزشی در اروپا است. اکثر کشورهای اروپایی عضو این معاهده هستند. کشور قبرس نیز از سال ۲۰۰۱ به عنوان یکی از اعضای رسمی معاهده بولونیا شناخته می‌شود. اعضای این قرارداد موظف هستند تا از سیستم آموزش عالی یکسانی پیروی کنند. در واقع، اعضای این معاهده تلاش می­کنند تا نقص­ های آموزشی خود را رفع کنند و از جدیدترین منابع و امکانات آموزشی استفاده کنند. علاوه بر این، کشورهای عضو معاهده بولونیا بدون هیچ مانعی می­توانند به تبادل دانشجو بپردازند.

بهترین دانشگاه­ های قبرس در کدام شهرها هستند؟

شما می‌توانید در سراسر قبرس شهرهای زیبا و خوش آب­ و هوایی پیدا کنید. اکثر شهرهای قبرس آب ­و هوای مدیترانه­ ای دارند. دانشگاه­های قبرس در شهرهای مختلف این کشور پراکنده شده ­اند. اگر قصد تحصیل در قبرس را دارید باید بهترین شهرهای تحصیلی این کشور را بشناسید. در این شهرها دانشجویان زیادی زندگی می­کنند و شرایط و خدمات مخصوصی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. شهر نیکوزیا (لفکوشا) پایتخت قبرس است. این شهر یکی از مقاصد تحصیلی محبوب این کشور است. این شهر در جنوب قبرس واقع شده و حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد. ۴ دانشگاه مهم قبرس در این شهر واقع شده ­اند. دانشگاه خاور نزدیک و کارپاسیا از جمله دانشگاه ­های واقع شده در این شهر هستند. سایر شهرهای مناسب برای تحصیل در قبرس شامل موارد زیر می­شوند:

• لیماسول ( Limassol)

• لارناکا ( Larnaca)

• پافوس (Paphos)

• پارالیمنی ( Paralimni)

ارزان­ترین دانشگاه­ های قبرس

برای دانشجویان بسیاری تحصیل در یک دانشگاه ارزان اهمیت زیادی دارد. با تحصیل در یک دانشگاه ارزان در قبرس می­توانید در مخارج خود صرفه­جویی کنید. دانشگاه نیکوزیا یکی از دانشگاه­های ارزان قبرس است که در پایتخت این کشور قرار دارد. شهریه این دانشگاه حدود ۸ هزار یورو است. این دانشگاه ۶ دانشکده دارد. پزشکی یکی از رشته­های ارائه شده در این دانشگاه است. بنابراین، اگر به دنبال تحصیل پزشکی ارزان در قبرس هستید، دانشگاه نیکوزیا گزینه مناسبی برای شما است. از دیگر دانشگاه­های ارزان قبرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دانشگاه قبرس

• دانشگاه مدیترانه شرقی

• دانشگاه فردریک

• دانشگاه فناوری قبرس

تحصیل پزشکی در قبرس

پزشکی در قبرس اهمیت زیادی داشته و جز یکی از رشته ­های پرطرفدار هست. دانشگاه بین ­المللی قبرس، مدیترانه شرقی و خاور نزدیک از مهم­ترین دانشگاه ­های ارائه دهنده این رشته هستند. شهریه تحصیل در این رشته حدود ۱۰۰۰ الی ۶ هزار دلار است. دانشگاه ­های قبرس شرایط متفاوتی را برای پذیرش دانشجو در رشته پزشکی دارد. به عنوان مثال، معدل بالای دیپلم و حداقل ۱۶ سال سن از شرایط دانشگاه مدیترانه شرقی است. داروسازی و دندان ­پزشکی نیز به­ طور گسترده در قبرس تدریس می ­شوند. تحصیل در رشته دندان پزشکی در قبرس حدودا ۵ سال طول می­ کشد. دانشگاه خاورنزدیک عنوان معتبرترین دانشکده دندان­ پزشکی قبرس را اخذ کرده است. رشته‌های تخصصی همچون جراحی دندان، جراحی فک و صورت و بیماری­ های دهانی از تخصص ­های ارائه شده در این دانشگاه هستند. همچنین، داروسازی یکی دیگر از رشته ­های مهم در قبرس است. دانشگاه ­ها و دولت قبرس، بورسیه­ های تحصیلی مختلفی را برای این رشته‌ها در نظر گرفته است. مدرک داروسازی قبرس توسط کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا پذیرفته می­ شود.

 

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در قبرس

برای تحصیل در دانشگاه ­های دولتی و خصوصی قبرس شرایط عمومی وجود دارد که باید توسط متقاضیان رعایت شود. شما برای تحصیل در مقطع لیسانس به مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی و ریز نمرات دبیرستان نیاز دارید. همچنین، برای تحصیل رشته‌های مختلف به زبان انگلیسی باید مدارک زبان انگلیسی ( نظیر تافل، آیلتس یا آزمون ورودی) را اخذ کنید. تنها آزمون ورودی دانشگاه­های قبرس آزمون زبان انگلیسی است. اگر نمره بالایی در آزمون‌های آیلتس یا تافل اخذ کرده باشید از شرکت در این آزمون معاف می­ شوید. شما برای پذیرش در دانشگاه­ های قبرس به مدارک زیر نیاز دارید:

• ترجمه مدرک دیپلم

• ریز نمرات دبیرستان

• عکس پرسنلی

• پاسپورت معتبر

• فرم تکمیل ­شده درخواست پذیرش

  •  

هزینه تحصیل در دانشگاه­ های قبرس

همانطور که می­ دانید دانشجویان بودجه محدودی دارند. عدم توجه به هزینه ­های تحصیل می­تواند مشکلات زیادی برای دانشجو ایجاد کند. شهریه دانشگاه­ های خصوصی قبرس بیشتر از دانشگاه­ های دولتی است. همچنین، تحصیل در رشته ­های پزشکی و پیراپزشکی هزینه بالاتری دارد. به­ عنوان مثال، شهریه دانشگاه بین­ المللی قبرس در مقطع کارشناسی ۳۵۰۰ یورو است. در مقطع کارشناسی ارشد این هزینه به ۳۵۰ یورو کاهش پیدا می ­کند. علاوه بر شهریه دانشگاه­ های قبرس که در بخش­ های قبلی به آن اشاره کردیم، هزینه­ های زندگی نیز مهم هستند. در شهرهای بزرگ مانند نیکوزیا مخارج زندگی مانند اجاره خانه بیشتر است. برای آشنایی با هزینه ­های زندگی در قبرس به لیست زیر توجه کنید:

• هزینه اجاره خانه و قبوض: ۸۱۴ دلار

• هزینه غذا: ۴۰۵ دلار

• هزینه حمل ­و نقل: ۷۰ دلار

• هزینه یک وعده غذا رستوران برای دو نفر: ۵۵ دلار

• هزینه اینترنت ماهانه: ۳۴ دلار

• هزینه بلیط سینما: ۱۰ دلار

بورسیه تحصیلی دانشگاه­ های قبرس

دانشجویان ایرانی می­توانند از بورسیه ۵۰ درصد در مقطع کارشناسی استفاده کنند. به عنوان مثال، دانشگاه بین ­المللی قبرس به همه پذیرفته ­شدگان پزشکی، داروسازی و دندان­ پزشکی در مقطع لیسانس بورسیه ۵۰ درصد ارائه می‌کنند. همچنین، افراد در مقاطع تکمیلی با کسب معدل بالا می­ توانند از بورسیه ۵۰ درصد این دانشگاه استفاده کنند. بورسیه ورزشی قبرس یکی دیگر از انواع بورسیه­ تحصیلی است که به افراد ممتاز در رشته ورزشی خودشان تعلق می­گیرد. دانشگاه خاور نزدیک نیز بورسیه­ های ۲۵ درصدی، ۵۰ درصدی و ۷۵ درصدی را به دانشجویان ارائه می­ کند. مدت زمان دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد ۲ سال است. همچنین، دانشگاه خاور نزدیک بورسیه ۹۰ و ۱۰۰ درصدی یا فول فاند هم به دانشجویان بین الملل ارائه می­ دهد. شما برای دریافت بورسیه ۱۰۰ درصد دانشگاه خاور نزدیک باید شرایط زیر را داشته باشید:

• داشتن ۶ کنفرانس در رزومه

• چاپ حداقل ۲ مقاله بین­ المللی در مجله­ های معتبر

  •  

جمع ­بندی

قبرس یکی از کشورهای اروپایی است که از دو بخش ترکی و یونانی تشکیل شده است. دانشگاه ­های این کشور مطابق با برترین سیستم ­های آموزشی جهان طراحی شده ­اند. این کشور دانشگاه ­های دولتی و خصوصی زیادی دارد. دانشگاه ­های قبرس رنکینگ جهانی خوبی دارند و امکانات فوق ­العاده ­ای را در اختیار دانشجویان قرار می­  دهند. همچنین، امکان تحصیل مقرون ­به ­صرفه در رشته­ های پرطرفدار مانند پزشکی و دندان ­پزشکی از مزایای تحصیل در قبرس هستند. اگر شما نیز مجذوب امکانات موجود در دانشگاه­ های قبرس شده‌اید و قصد تحصیل در این کشور را دارید مطلب فوق راهنمای جامعی برای شما خواهد بود.