زندگی در ترکیه

همانطور که میدانید هزینه زندگی در کشور ترکیه در مواردی بسیار شبیه به کشور عزیزمان ایران می باشد. با این تفاوت که هزینه اجاره مسکن و پوشاک به مراتب مناسب تر از ایران است. به طور مثال برای اجاره یک آپارتمان فرد نیازی به پرداخت رهن به گونه ای که در ایران است ندارد و می تواند با پرداخت دو ماه کرایه بیشتر به عنوان ودیعه و یا دیپوزیت نسبت به اجاره آپارتمان خود اقدام کند. در مورد هزینه پوشاک هم همین امر توجه چشمگیری نسبت به ایران دارا می باشد.

از آنجایی که بسیاری از عزیزان نیاز به دانستن اطلاعات دقیق تری نسبت به هزینه زندگی در کشور ترکیه را دارند. ما برآن شدیم تا با محاسبه مو شکافانه تر به بررسی ریز هزینه های زندگی در کشور ترکیه – استانبول در منطقه ی بیلیک دوزو به طور نرمال برای یک نفر را محاسبه کنیم.

مسکن: یک خواب در حدود هفتاد متر در منطقه بیلیک دوزو بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ لیر میباشد که میتوان خانه ی دو خواب نیزدر این میان پیدا کرد. قابل توجه است که این منطقه مورد پسند بسیاری از هموطنان عزیزمان میباشد و ما با در نظر گرفتن میانگین ماهی ۸۰۰ لیر خانه را در نظر میگیریم

آب و برق و گاز: در کشور ترکیه هزینه ی سوخت کمی بیشتر از ایران است به طوری که اگر در مصرف آن صرفه جویی نکنیم میتواند مبلغ قابل توجهی از بودجه مارا به خود اختصاص دهد. برق برای یک واحد به طور معمول از ۴۰ لیر تا ۷۰ لیر و برای گاز در زمستان ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیر که در تابستان گاز به زیر ۱۰۰ لیر کاهش پیدا خواهد کرد.برای آب هم مبلغ ۱۰۰ لیر را میتوان در نظر گرفت. ناگفته نماند که این مبالغ میتواند بسته به نوع مصرف ما کاهش و یا افزایش داشته باشند.

خوراک: در استانبول که تقریبا شهر گرانی طلقی میشود هزینه خوراک تقریبا با ایران برابری داشته و در مواردی حتی ارزان تر نیز میباشد به طور میانگین اگر یک نفر هفته ایی یک کیلو گوشت مصرف کند گشت را کیلویی ۵۵لیر مرغ کامل و متوسط را ۱۵ لیر میتوان در نظر گرفت که این به طور دقیق اگر بخواهیم در نظر بگیریم برای یک خانواده چهار نفری از مرغ و گوشت گرفته تا سبزی جات و مواد شوینده و بهداشتی میتوان هفته ای ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیر را در نظر بگیریم برای یک خانواده ۳ یا ۴ نفره .

حمل و نقل : همانطور که میدانید استانبول شهر شلوغ و پر رفت و آمدی است لذا بیشتر مردم از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنند که هم بسیار سریع و راحت است و هم شما به تمام نقاط شهر دسترسی خیلی خوبی را دارید که اگر درساعات ترافیک رفت و آمد کمتری داشته باشید ازسفر های درون شهری لذت خواهید برد.اگر شخصی در روز چهار مسیر مترو را سوار شود یعنی دو بار رفت و دو بار برگشت را داشته باشد مبلغ ۸ لیر را میتوان میانگین در نظر گرفت یعنی ما ۲۴۰ لیر اگر هر روز ماه را در رفت و آمد باشد که طبیعتأ این مبلغ کمتر نیز خواهد بود .

هزینه اقامت تورسیتی :با توجه به سن افراد هزینه بیمه سلامت تغییر میکنه یعنی با افزایش سن افراد بیمه نیز گرانتر است که با محاسبه قیمت بیمه و پرداخت ۴۰۰ لیر به اداره مهاجرت ترکیه میتوان هزینه ی یک سال اقامت توریستی را بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ در نظر گرفت این مبلغ کاملا به اداره مهاجرت بستگی دارد که تا کنون یعنی ۲۰۱۷ تغییری صورت نگرفته است.